Pages

Wednesday, February 8, 2012

Pancake Oligo, made in home...

Pancake oh pancake..... Rasa tergerak kaki dan tangan untuk membuat pancake..sebenarnya aku x tau mcmn rasa sebenar pancake tu, apatah lagi untuk membuatnya sendiri.....sangat3 la x pernah.... Tapi petang tadi aku dah berjaya buatnya...hohoho....

Aku menjenguk ke dapur mencari sesuatu yang ingin dimakan (padahal aku baru pas makan nasik)...kes kuat makan la ne, maklumlah cuti semester...hihi... Memandangkan dah petang, bek aku buat aktiviti minum petang dengan anak buah... Tapi......sebenarnya aku x tau mau buat apa... Selongkar dan menyelongkar.......maka terjumpa lah kotak tepung untuk membuat pancake.....yeeeaaaahhh.....macam best, tp aku xtau buat...... Dalam fikiran, "mesti aflah dan hana akan teruja ayah uchu dorg nak buatkan pancake..." Errr..sebenarnya aku akan paksa aflah dan hana join sekali menikmati pancake ne walaupun x sedap atau x jadi...hoho bertindak kejam skit..

Aktiviti membuat pancake pun bermula.........apa yang aku buat???ehe...
1. Tepung pancake
- Letakkan secawan tepung pancake tu dalam mangkuk.
2. Telur
- Tambahkan sebiji telur (gaul2 dan shake2...).
3. Susu
- Tambahkan susu segar secawan... 
3. Oligo (3in1)
- Tiba2 idea datang...aku rasa nak tambah Oligo (3in1) ke dalam ramuan pancake aku ne, so aku gantikan susu ngan Oligo...ehehe...
4. Gaul dan goncang dan sebatikan dan apa2 lah asalkan hasilnya menjadi satu warna....

Sedang sibuk2 menggaul.......mak datang buat spot check....dalam hati, "alamak, habislah aku...master chef dah datang....".. Tengok ja dalam mangkuk tu dah kantoi, "Kenapa warna coklat? Kenapa cair sangat? Pgi ambik tepung, tambah lagi...." Adeh, baru aku tau, campuran tadi kena pekat (ala..lebih kurang pekat macam susu tin cap junjung tu...ehe...)
Ok, setelah tutorial dari my mum...giliran aku utk teruskan....

5. Panaskan kuali (guna kuali flat diameter kecik ok..) dan minyak (minyak dua sudu kecik cukup kot..)
6. Masukkan campuran 1,2,3,4 td ke dalam kuali..........ratakan..pastikan rata (saja skema)
7. Tunggu dalam 2 hingga 3 minit.....terbalikkan...tunggu lagi 2 hingga 3 minit....(asyik2 kena tunggu...)
8. Yeeaaaahhhh...siap sebijik pancake....(baru aku tau, inilah rupa pancake......)
9. Ulangi 6 dan 7 sampai habis bahan dalam mangkuk tadi....ehe....k dah siap....
10. Curahkan Pancake Syrup atas pancake ataupun guna lah kaya atau jem atau apa2 la...hidang dan makan................:)

* See, 10 langkah mudah utk siapkan pancake paling sedap di dunia...(sedap la sgt..)

Errrr......macam buat resipi ja ne....jgn ikut dan terpengaruh, takut jadi benda lain.....x tanggung...
Kalau mau buat pancake yang betul, cari resipi dari sumber yang dipercayai....ehe...



Nah tgk la betapa cantinya dan gebunya dan menawannya dan menyelerakan pancake tu....... Tapi yang ne just gambar hiasan, aku copy paste...ehe... Pancake sebenar yang terhasil..................


Hohoho...hancusss.......tp xpa lah asalkan still rupa pancake. Tengolah betapa cute pancake yang aku hasilkan, dengan tambahan perisa Oligo..sebab tu warna coklat dan rasa semestinya la coklat...yummy3...:) 

Kepada mana2 pihak yang ingin menempah pancake, boleh lah berhubung terus dan nyatakan hasrta anda....hoho bajet promote.... <-- Ini adalah mitos semata2..

Ok lah...sekian dari catatan myLife.. Salam...:)


1 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More